Veckobrev åk 2-3 v 39

Påminnelse för åk 2! På måndag är det dags för vaccination i Diö. Glöm inte att meddela skolan om eleverna inte kommer hit innan vaccinationen. Det går bra att ringa till skolan eller skicka ett mail till mig; Annika.kindblad@almhult.se

Det är lite dåligt med extrakläder i elevernas lådor. Kolla gärna så där finns kläder att byta till när det blir blötare väder.

Idag har de som ska ha samtal med mig fått hem tid till utvecklingssamtal och en enkät som ska fyllas i och tas med till samtalet. Det ska bli roligt att träffa er!

Denna vecka har vi arbetat vidare med de viktiga platser i Liatorp som vi röstat fram. I måndags tog vi oss en promenad och fotograferade de olika byggnaderna och idag fick eleverna rita av dem. Nästa vecka ska de få skriva och berätta om de olika platserna.

För tillfället arbetar vi med lässtrategin ”detektiven” när jag läser högt. Då har vi fokus på nya ord och uttryck och samtalar om vad de kan betyda. Eleverna är duktiga på att säga till när det kommer ett nytt ord och är aktiva när vi försöker förklara vad de betyder. En del av orden skriver vi upp och samtalar extra om. Roligaste ordet i veckan var helt klart ”rännskit”!!!

Så här många ord har vi samlat på oss under 1 vecka!

Trevlig helg!

2 svar på Veckobrev åk 2-3 v 39

1. Sofie Petersson skriver:

Vad är det för rolig bok ni läser?

• Annika skriver:

Vi läser ”Hövdingens bägare” av Martin Widmark och Mats Vänehem. Den handlar om vikingen Halvdan och hans äventyr på vikingatiden.