2-3 veckobrev vecka:45

Vi har fortsatt vårt arbete med att ta oss tillbaka i tiden. I måndags gick vi tillbaka till Vikingatiden. Vi har gjort våra egna båtar som finns utställda i glasskåpet i hallen. Kom gärna in och titta på dem!

Vi har arbetat färdigt med klockan för denna gång och gruppen i Månen gjorde som avslut ett eget klockspel. Nu återgå vi till de vanliga mattegrupperna. Vi kommer att inrikta oss på addition och subtraktion de närmaste veckorna. Mattegrupp ”stjärnan” har fått ny matteläxa till på fredag. De har både talet 15 och 16 i läxa. Vill man träna med hjälp av kortleken får man göra fyra kort med 14 och fyra kort med 15 själv eftersom de kort jag beställt inte har kommit ännu.

image

I onsdags på idrottslektionen så värmde vi upp med leken färg och familj. Klassen delas upp i fyra olika färger sedan springer eleverna runt i salen till musik och när musiken stoppas så ropar läraren en färg. De elever som har den färgen på sitt band är ” tagare” och tar då de andra eleverna oavsett vilken färg de har på sina band. Läraren kan även ropa familj. Då ska eleverna gruppera sig i fyra olika färger. Kul och jobbigt! Efter detta så gjorde vi en ny lek som heter Ambassaden. Leken fungerar som spökboll fast i denna lek så kan eleverna bli befriade om de fångar en ärtpåse som kompisen kastar. En lek med många olika moment men där alla blir aktiva på olika vis. Be gärna era barn förklara lite mer utförligt hur den går till.