2:ans veckobrev v 16

Idag uppmärksammade vi världsbokdagen genom att komma in i ett klassrum med böcker överallt och klura på olika ledtrådar kring kända bokpersoner.

Den här veckan har börjat jobba med klockan. Vi repeterade hel och halv timme innan vi började lära oss kvart i och kvart över. Vi har också börjat prata om andra klockslag som 5 över, 10 i, 20 över m.m. Vi kommer fortsätta med klockan nästa vecka. Passa gärna på att prata om klockan hemma och visa hur olika klockslag ser ut.

I veckan har vi lärt oss om två religioner, judendom och kristendom. Vi har tittat på film, lyssnat på berättelser och sen läst faktatext om de två religionerna.

Denna vecka blev ”skräpet” till flygplan, eleverna fick först planera och sen bygga ett flygplan som skulle kunna skjutas från en ramp, som en slangbella.

På musiken jobbar eleverna just nu om symfoniorkestrar och vilka som jobbar där. De tittar på film och pratar om vad som kan hända på ett konserthus samt vilka instrument som musikerna spelar.

v. 17

Måndag: Veckans grej – ”blöt, mystisk geometrisk form”

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läsläxa, ta med boken och läskortet