2:ans veckobrev v 40

Denna vecka har ni fått med förslag på samtalstider. Fyll i så många tider ni kan och lämna senast måndag (5/10) så återkommer jag med en tid. Eleverna har också börjat förbereda sig inför sina samtal.

Vi har jobbat vidare med multiplikation, vi har pratat om antal grupper och hur många det är i varje grupp. Vi har jobbat med tabellerna 2, 5 och 10.

Jag tänkte att vi skulle prova på att ha en matteläxa, många elever har frågat efter det. Första gången blir det 10:ans multiplikationstabell. Eleverna ska göra kolumnerna med bokstäverna B, C, D, E hemma (vi gör A och F tillsammans på skolan). Hjälp dem gärna att vika pappret så blir det lättare att skriva på rätt rad. Det är frivilligt att ta tid. Läxan är tills på fredag.

På engelskan har vi jobbat med att siffrorna 1-12 och vi lekte bland annat en lek som heter Hot potateo som eleverna gillade.

På NO har vi startat upp ett arbetsområde kring Våra sinnen. I tisdags fick eleverna blunda och testa sina sinnen. Det blev tydligt att vi ofta använder flera sinnen för tolka det vi upplever. Igår började vi jobba med synen och fick lära oss mer om ögat. Be gärna era barn att visa hur pupillen fungerar.

Vi har också påbörjat ett område i teknik där vi kommer börja titta på vad som är teknik. Vi pratade om att teknik är sånt som människan tillverkat och använder. Mycket är självklart som TV, telefon men även ex galgar, papper och plastblommor är teknik.

På svenskan har vi arbetat med Detektiven som hjälper oss att titta på ord i texter. Vi kan förstå ord genom att ex läsa meningen igen eller läsa vidare, ibland kan man behöva fråga någon och andra gånger får man söka på vad ordet betyder.

På musiken har eleven under ett par veckor arbeta med Alice Tegnér och hennes barnvisor. De har lärt sig fakta om hennes liv, sjungit sånger och idag skrev de om Ekorrn satt i granen så att den handlade om en katt istället.

Vecka 40

Måndag: Veckans grej – mumsig snäcka

Tisdag: Idrott inne med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa (ta med boken och lässchemat)

Fredag: Matteläxa 10:ans tabell B, C, D, E (ta med pappret)

Ha en fin helg!

//Betty och Pernilla

Det här inlägget postades i Föräldraföreningen. Bokmärk permalänken.