3:ans veckobrev, v. 50

Denna vecka har vi haft stort elevbortfall på skolan pga. sjukdom så dagarna har sett lite annorlunda ut mot vad de brukar. Eleverna har jobbat mycket med att göra klart redan påbörjade arbeten. Idag arbetade 2:an och 3:an ihop. På den praktiska matten spelade vi ett tärningsspel där vi tränade jämna/udda tal och att uppskatta tal (större än/mindre än). Vi tittade på Lilla aktuellt skola tillsammans och eleverna fick lyfta någon nyhet som de speciellt fastnade för. Eleverna har också utvärderat veckan som gått i deras tankeböcker.

Det blev ett litet men stämningsfullt luciatåg i tisdagsmorse i församlingshemmet. Vi tackar föräldraföreningen så mycket för fikat efter uppträdet. I onsdags åt vi ett välsmakande julbord tillsammans med åk2.

På svenskan har vi så här i juletider målat jul-mandalas, löst julkorsord, läst om traditionen jul och skrivit korta julsagor. Eleverna har också gjort klart sina häften där de tränat på att utveckla meningar.

Många elever har haft med sig välgjorda saker från slöjden denna vecka där de också bjudits på avslutningsfika av Jimmie och Petra. Vi har fått beskåda allt ifrån djurtoalettrullehållare och glasunderlägg till tre i rad och vackra örngott.

Inför det sista idrottspasset för denna termin i torsdags fick eleverna önska lekar. Det blev ”Vem tar” och ”Killerboll”.

På engelskan i måndags ritade eleverna hur de tror de skulle sett ut som aliens. Många goda skratt blev det 😊

Vecka 51

Mån: Jul/vinterpyssel

Tis:

Ons: Skolan slutar 9.50. Bussarna går hem kl. 10.

Ha en fin fjärde advent! /Maja