1:ans veckobrev v.43

I veckan avslutade vi kapitlet om former och mönster. Vi har hunnit börja på nästa kapitel som handlar om talen 11-20. Eleverna är eniga om att det är lättare att räkna saker när de ligger i en viss ordning och att det är mycket svårare att hålla koll på vilka man räknat när de ligger huller om buller. Att ordna sakerna i en grupp om 10 och sedan resten bredvid var lättare att snabbt kunna se hur många det var. Vi har även tränat på att jämföra antal genom att använda orden fler och färre.

Vi har avslutat vårt arbete med FN och Barnkonventionen och det blev fina flip-böcker av elevernas arbete.

Med koppling till barnkonventionen tittade vi i måndags på ett bildspel ”Sovrum i världen” som visar hur barns sovrum i världen kan se ut. Bilderna är tagna av fotografen James Mollison. Många av eleverna blev tagna av dessa bilder. De fick sedan välja en av bilderna och föreställa sig att de stod i det rummet. De skrev om hur det såg ut, hur det luktade och vad de hörde. Det blev många bra texter och de hänger nu i  korridoren så det är bara att kika in och läsa.

På musiken med Jannice lyssnar de på ”De kidnappade instrumenten”, ett spännande musikäventyr i flera delar där de får lära känna olika instrument. De lär sig både om hur instrumenten ser ut och hur de låter. Idag lyssnade de på det näst sista avsnittet som var väldigt spännande och nu längtar vi efter att få höra slutet!

Igår var det några läskiga typer som skrämde mig när jag kom in i klassrummet 😱

På tisdag efter höstlovet kommer vi att gå till Studio Clara och ta ett klassfoto som man sedan har möjlighet att beställa av henne.

v.44 Höstlov

v.45

Mån:

Tis: idrott, klassfotografering

Ons:

Tors: läsläxa

Fre: matteläxa

Hoppas att ni får ett skönt lov!

Sofie, Johan och Jannice