3:ans veckobrev v 14

Denna veckan har vi klarat av ytterligare några nationella prov. Vi har några prov kvar att göra och tanken är att utvecklingssamtalen blir av lite senare i vår.

Nu har vi också startat upp med simundervisningen. Det kommer bli roligt att se elevernas utveckling under dessa 5 veckor.

I veckan har vi jobbat vidare med bronsåldern och lärt oss bland annat att brons är en blandning av koppar och tenn, de rika hade råd med mer brons och att man började bo i mindre byar.

På bilden gjorde vi stenåldershalsband av trolldeg. Ifall någon vill prova att göra egen trolldeg är här receptet vi använde.

Ingredienser

4 dl vetemjöl

2 dl salt

2 dl vatten

2 msk rapsolja

Gör så här

Blanda mjöl, salt, vatten och olja till en smidig deg. Tillsätt lite mer vatten om degen blir för torr, och lite mer mjöl om degen blir för blöt. Testa gärna om degen är bra genom att låta en degbit dingla ner från handen, om den töjs ut är degen för lös.

Forma degen till valfria figurer (figurerna ska inte ätas). För mer hållbara figurer, grädda dem i mitten av ugnen 2–4 timmar på 100°C tills de är helt torra (tiden varierar beroende på storlek och tjocklek på figurerna). Låt svalna. Måla gärna figurerna med hobbyfärger.

Veckan avslutades med att hela skolan vår- och påskpysslade tillsammans.

Det är inga engelskaglosor till efter lovet, men det blir rätt länge till nästa gång med läsläxan. Kom ihåg att påminna era barn så de har läst till måndagen 25/4.

Måndag: Annandag påsk

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Simundervisning (badkläder och handduk)

Torsdag: Simundervisning (badkläder och handduk)

Fredag:

Nu går vi på ett välförtjänt lov och vi önskar er en riktigt härlig vecka!

//Betty och Pernilla