F-klassens veckobrev v: 7

I onsdags busade Lilla Bus med oss igen. När vi kom på morgonen så låg det ett brev i Lilla Bus låda. När vi läste brevet förstod vi ingenting. Brevet började såhär: Ej! I ag ar ag appat örsta udet i lla rd. Till slut var det någon som klurade ut att Lilla Bus hade tappat första ljudet i alla ord. Hen hade även gömt papper med alla elevers första bokstav i namnet och hen ville att vi skulle måla runt första bokstaven och sedan skriva resten utav namnet bredvid.  Nu var det bara att leta och måla.

I går avslutade vi vårt arbete med hållbar utveckling. Vi gick till återvinningstationen och sorterade massa förpackningar på rätt ställe, eleverna var toppenduktiga på detta och har bra tankar om hur viktigt det är att sortera. Innan vi gick in på skolgården igen så tittade vi på vår bräda som vi hade grävt ner med aluminiumfolie, plast, tyg, skal och macka. Det enda som det hade hänt något med var mackan. Den var helt borta. Vi grävde ner brädan igen och nu väntar vi några veckor innan vi gräver upp den igen för att se om det har hänt något.

På veckans mattepass har vi fortsatt att jobba med talraden och nu har vi utökat till 20. Eleverna tycker att det är ganska lätt att veta vilka siffror som kommer i en följd. Det svåra är att få siffrorna rätt så att tex 17 inte blir 71. Efter lovet ska vi jobba med tid.

Veckans bokstav har varit Gg och vi har gjort grodor som kan fånga en fluga med munnen. Svaret på veckans grej var glass och eleverna fick bl.a. lära sig vad glass innehåller. Vi hann även med att titta på en kort film om hur man tillverkar glass i fabrik. Vecka 9:s bokstav är J och ledtråden till veckans grej är: Vår hemplanet

I måndags fortsatte vår kurator Sara att prata om ”Stopp min kropp”. Denna gång handlade det om kroppsreglerna, att man bestämmer själv över sin kropp och att allt annat än ja är ett nej. Sara har en lektion till med oss efter lovet.

I veckan har vi även gjort ett vänskapshjärta två och två. Eleverna skulle gemensamt bestämma vilka 5 färger de skulle måla hjärtat med och den ena eleven skulle bestämma vilken färg utav de färgerna som den andra eleven skulle måla med. Hjärtat var indelat i fält och det fick inte vara samma färg bredvid varandra. Lite klurigt men efter fint samarbete så löste eleverna uppgiften.

Nästa vecka är det sportlov så vi ses igen den måndagen den 28 februari.

V: 9

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej ledtråd: vår hemplanet

Ha ett fint lov!!

Tesan och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.