F-klassens veckobrev v:6

I onsdags var det äntligen dags att fira att vi har gått 100 dagar i skolan. Vi började firandet med att lägga våra saker som vi hade med oss hemifrån 10 och 10 i högar. Sedan räknade eleverna sina saker och fotograferade dem med sin Ipads. Under förmiddagen gjorde vi också ett 100 monster och en 100krona eller 100glasögon. Vi hann även med att dricka saft och fika på kakor som visade talet 100.

På matten har vi bl.a. jobbat med talraden. När eleverna slutar F-klassen så vill jag att de har koll på talraden till 10. Lite för lätt för några elever så vi jobbar med talraden till 18, alltså så många elever som vi är i klassen. Eleverna fick varsin siffra som de skulle sätta in på rätt plast i talraden till 18. Detta klarade de galant. Vi kommer att utveckla detta till en svårare uppgift nästa vecka.

Veckans bokstav har varit Uu och som bokstavspyssel har vi gjort superfina ugglor. Svaret på veckans grej var just ugglan och vi fick lära oss att ugglorna kan flyga ljudlöst och att de är rovdjur. Eleverna får välja om de vill skriva en mening om det vi lärt oss på Ipaden eller med penna. Nästa veckas bokstav är Gg och ledtråden till veckans grej är: Iskall glädje.

På våra språkpass denna vecka har vi jobbat med bokstavsljud. Eleverna har fått lägga bilder på olika saker på rätt bokstavsljud. Vi har även gjort ”hör vi ihop” där eleverna går omkring i klassrummet och försöker hitta en kompis med samma ljud. Nästa fortsätter vi med detta fast på lite andra sätt.

I måndags var vår kurator Sara i klassen och pratade om ”Stopp min kropp”. Vi fick först titta på en film från Röda korset som handlade om hur vi gör när vi inte vill att någon rör oss och sedan fick eleverna ring in vilka områden som de tyckte var ”privata områden”. Sara kommer till oss på måndag igen och kör en sista lektion om detta.

Vecka 7:

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.