F-klassens veckobrev v: 5

Så roligt att vara tillbaka i skolan igen efter en och en hal veckas frånvaro. Man förstår hur mycket jobbet och eleverna betyder när man längtar hit redan första dagen man är hemma.

Eftersom jag var hemma i tisdags då vi skulle firat att vi hade gått 100 dagar i skolan, så gör vi ett nytt försök och firar 100 dagen på onsdag den 9 februari. Vi vill att alla ska ta med sig 100 st. av något, tex makaroner, gem, pärlor. Hjälp gärna era barn att räkna till 100 tillsammans med dem. Här på skolan ska vi sedan lägga sakerna 10 och 10. Vi kommer att fira 100 dagen hela onsdag förmiddag.

Veckans bokstav har varit Hh och som bokstavspyssel har vi gjort hajar. I hajens mun tittar eleven ut. Svaret på veckans grej var humlan. Eleverna fick bl.a. lära sig att humlan är ett riktigt matvrak. Nästa veckas bokstav är U u och ledtråden till veckans grej är: Klok som en bok.

Denna vecka har vi också hunnit med att träna på rim, samma bokstavsljud och skriva nya  ord i en ny app. som heter Bornholm. Så roligt att lära sig nya saker på Ipaden.

På veckans mattepass har vi jobbat med längd, vikt och volym. Vi har bl.a. tränat på begreppen kortast, längst, högsta, lägsta, mest, minst, tyngst, lättast. Nästa vecka ska vi mäta och väga lite olika saker.

I går hade vi musik igen med Jannice och vi fortsatte att träna på noterna och dess innebörd. Eleverna fick träna på att rita noterna och även på att lyssna hur de olika noterna låter.

På måndag kommer kurator Sara till oss och pratar om ”Stopp min kropp”. Hon kommer göra det två måndagar framöver.

V: 6

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag: 100-dagen

Torsdag: läxa

Fredag: Veckans grej ledtråd U

Trevlig helg!!

Matilda och Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.