3:ans veckobrev v 47

26 november.

Vi har haft idrot det var kul.

På idroten har vi hoppat hopprep och lekt en tagen lek.

Vi har mätt saker.

Det var roligt att mäta saker.

Det var roligt på bilden.

På bilden klipte vi ut blommor.

Vi har lärt oss om Asien.

Från Molly och Seth.

———————————————————————————————————-

Denna vecka har vi börjat jobba med längd och höjd igen. Vi har pratat om meter, cm och dm. Hur många dm går det på en meter och hur många cm går det på en dm? Vi har också omvandlat ex 130 cm till 1 meter och 30 cm.

På SO:n jobbar vi vidare med våra världsdelar och denna veckan har Afrika varit i fokus. Eleverna fick också välja ett djur från världsdelen att skriva en faktatext om. Som avslutning igår kollade vi en film om Asien som är vår nästa världsdel. Det märks att eleverna blivit lite mer vana vid att titta på film och anteckna lite samtidigt nu när det var tredje gång.

På svenskan har vi tränat på att skriva dialog i en berättande text. Vi började med att läsa några dialoger med en kompis och att använda olika röster ex viska, flämta, skratta. Sen skrev vi tillsammans på tavlan kring en bild med en flicka och en katt. Därefter fick de skriva en dialog utifrån en bild med sin axelkompis och idag fick de planera och börja skriva egna berättelser. Berättelserna handlar om någon som fått vilse i snön.

Veckans grej handlade om en konstnär som heter Frida Kahlo och på bilden gjorde vi porträtt med inspiration från några av hennes konstverk.

På idrotten hade eleverna hopprep tillsammans med Tesan. Alla hoppade på för fullt!

Idag hade vi adventsmys tillsammans med de andra klasserna på skolan. Vi sjöng sånger och fikade på pepparkakor. Vi hade några elever i klassen som läste varsin vers och tände ett ljud.

Eleverna fick också matteläxa i veckan. Träna minst 3 gånger hemma och ta med pappret på tisdag.

Lucia

På måndagen den 13:e december kommer vår klass att lussa för de andra eleverna på skolan. Mer info kommer.

Vecka 48

Måndag:

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch). Ta med matteläxan.

Onsdag: Läsläxa – ta med boken och läskortet.  Engelska glosor – ta med glosboken

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Ha en fin helg!