Denna vecka har vi lärt oss om fotosyntesen i NO. Vi inledde med att titta på ”Tora och skogen: skogens träd är solfångare”. Sedan fick eleverna skriva och rita hur fotosyntesen går till. Vi har också lärt oss att allt som lever kan sorteras i stora grupper såsom växter, djur och svampar och att dessa grupper ytterligare kan delas in i mindre grupper, t.ex. fröväxter och sporväxter.
I engelskan har vi lärt in nya ord på aktiviteter genom att lyssna, härma, skriva och peka på orden för att sedan befästa dem genom att spela spel där bilder på orden behandlades på olika vis. Lektionen avslutades med att vi sjöng ”Head, shoulders, knees and toes” i varierande tempo ?
I matte har vi jobbat med blockmodellen. Eleverna har bekantat sig med proportionella samband genom att vi pratat kring hur man kan kan rita och dela upp blocken och de har fått uppskatta och jämföra blockens längd.
På teknikpasset fick eleverna fundera på hur olika artefakter hör ihop/är grupperade utifrån en Powerpoint med bilder på föremål. Sedan fick de en uppgift där de själva fick kryssa i vilket föremål som skulle bort och skriva en förklaring till varför de ansåg att just det föremålet skulle bort för att sedan gå runt och lyssna till andras förklaringar. Kloka tankar lyftes därefter i helklass där många olika sätt att tänka framkom. Vi hann också titta på en trevlig film om en viktig teknisk upptäckt, hjulet, med efterföljande reflektion.
I torsdags genomförde eleverna Legilexi (läsfärdighetstest) på deras Ipads. Vilken koncentration och urladdning! Vi fick köra rörelselekar en bra stund efter så den mentala energin kunde fyllas på igen. Fruit salad och dansstopp stod på dagordningen. Vi har påbörjat kapitel 2 i Läsresan. Eleverna har läst och lyssnat på fabeln ”En tjänst och en gentjänst” och vi har pratat om vad en fabel är. I mindre grupper har barnen använt olika läsförståelsekort för att bena ut innehållet i den berättande fabeln.
Vi har också lärt oss mer om skiljetecken. När ska man egentligen använda frågetecken och när passar utropstecken bättre? Detta kommer läxan i grammatik till nästa torsdag handla om. Jag passar på att påminna om att den lila mappen med läxboken samt läsloggen/läskortet + bok (om ditt barn inte enbart läser nivåböcker digitalt) behöver tas med varje torsdag. Helt ok att lämna in mappen tidigare om man gjort läxan innan utsatt datum.
Arbetsområdet i SO, religion, fortgår och vi har nu tagit del av några berättelser ur Gamla testamentet, däribland Mose – Egypten och de tio plågorna samt Noas ark. På Jannices musiklektion denna vecka har eleverna, i par, valt en ramsa som de sedan tränat in ett klappmönster till för att slutligen visa upp för hela klassen!
Sara, kuratorn, kom till oss i fredags istället för i måndags och höll i ett uppskattat pass om känslokunskap där känslorna skam och oro behandlades.
Vecka 37
Måndag: Studiedag
Tisdag: Idrott (ta med ombyte)
Onsdag:
Torsdag: Ta med läslogg och läxbok i stavning och grammatik
Fredag:
Ha en fin helg!
Vänligen, Maja och Johan
Ps: Vilka kämpar vi hade på Skoljoggen! Eleverna gjorde sig väl förtjänta av den medhavda fikan efteråt ?