2:ans veckobrev v 17

Här kommer veckans veckobrev.

Vi har jobbat vidare med klockan och har börjat prata om tidsskillnad. Vi har jämför olika klockor och räknat ut hur lång tid som gått och tänkt på vad klockan är om det gått ex 1 eller 5 timmar.

Vi har lärt oss om islam på SO:n. Precis som med de andra två religionerna blev det film, berättelser och en faktatext att läsa. Vi har också jobbat med olika begrepp från religionerna och eleverna fick i uppgift att lägga rätt ord och bild till rätt religion.

På tekniken fick eleverna fundera kring vad som var bra eller mindre bra med deras flygplan. Vi pratade om vingarna, kroppens form och vikten, därefter fick eleverna göra ett nytt flygplan som vi sedan testade.

På svenskan jobbade vi med konsonanter och vokaler. Eleverna fick ringa in dessa i olika ord. Vi började också titta på stavning av olika ord ex bus och buss, väg eller vägg. Vi har också läst några olika, korta serier och vi kommer jobba vidare med serier nästa vecka.

På engelska jobbade vi med sådant vi kan äta och dricka. Vi gjorde också en övning där eleverna frågade varandra om vad de gillade och de fyllde i kompisarna svar i ett diagram.

På onsdag får vi besök av Maja Erlandsson. Maja kommer vara klasslärare för årskurs 2 till hösten men hon kommer även ha några lektioner i vår klass.

v 18

Måndag: Veckans grej – ”fladdrande vingar”

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läsläxa, ta med boken och läskortet. Besök av Maja.

Torsdag:

Fredag: