1:ans veckobrev v:16

I dag firade vi Världsboksdagen med att mysa i klassrummet med filtar, kuddar och Pollyglutt. Världsboksdagen är en temadag som är instiftad utav Unesco för att uppmärksamma boken och upphovsrätten. Temadagen infaller den 23 april varje år.

Flera utav eleverna i klassen glömmer att använda gemener (små bokstäver) och versaler (stora bokstäver) på rätt ställe när de skriver med penna. Några missar även mellanrum och punkt. När vi skriver på IPad så är det enklare för det blir ju alltid gemener när man trycker på tangenterna och mellanrummet är så inpräntat att man alltid trycker på mellanslag när man skrivit ett ord. I går så fick eleverna en uppgift som tränar detta på ett ganska kul sätt. De fick ett papper med ord i tre till fyra rader. På första kasten skulle de skriva ett ord ur första raden, på andra kasten ett ord ur andra raden osv. Det blev roliga meningar som En randig katt bakar pizza, En cool drake hjälper en vän. Sedan fick de välja en mening att rita till. Eleverna tyckte detta var jättekul så uppgiften löstes på ett galant sätt utav bara farten.

I går ritade eleverna färdigt sina mentala kartor över sina rum. De har verkligen tänkt efter så att alla deras möbler kommer på rätt plats. Nästa vecka ska de delas in i grupper och sedan få rita skolgården. Därefter ska vi se om kartan verkligen funkar.

På musiken med Jannice så lär sig eleverna olika musikinstrument, de tittar på en serie som heter Konsertpatrullen som eleverna tycker är jättebra.

På matten har vi jobbat med ordningstal, höger, vänster och lägesord. Flera utav eleverna kunder redan höger och vänster och de hade bra strategier för att komma i håg det. T.ex. höger hand håller jag pennan i, vänster sida hoppar jag alltid av hästen på. Nästa vecka ska vi jobba med talen till 100.

V: 17

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag:

Ha en fin helg!!

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.