1:ans veckobrev v: 6

Denna vecka kallas vänliga veckan, så redan i måndags började vi tillverka kärleksmonster. Monstret skulle målas och sedan klippas ut och limmas ihop. Eleverna skulle sedan skriva en faktatext om sitt monster; t.ex. vad den heter, ålder, vilka intressen den har, egenskaper. Innan eleverna skulle skriva om sitt monster så gjorde vi ett exempel tillsammans på tavlan. Vad är en egenskap? Vad kan man säga som är snällt? Vilka intressen kan man ha?

På musiken med Jannice så spelar eleverna ukulele, de har bl.a. lärt sig en sång som heter Lilla loppan. Jag hoppas att jag får komma på en konsert när de har övat färdigt.

På bilden har eleverna gjort fina nallar som man kan ge på alla hjärtans dag. Har ni tur så kanske ni får en på söndag.

Veckans mattepass har handlat om att addera ental och tiotal. Eleverna har tränat på olika strategier för att lösa uppgiften: räkna vidare, addera först entalen sen tiotalen och räkna med tiobasmaterial. Några elever tycker att detta är plätt lätt, medan andra tycker att det är klurigare. De elever som tycker uppgiften är lätt är mycket duktiga på att förklara för sina kompisar som behöver hjälp med att förstå.

I dag hade Apis skickat ett brev till oss igen. I brevet tackade Apis för att alla är så snälla mot hen, men att hen kände sig lite ensam ibland på helgerna när vi inte är på skolan. Apis undrade om hen fick följa med eleverna hem över helgerna framöver. Tyckte vi att det var ett bra förslag så skulle vi dra en lapp ur kuvertet som hen hade skickat med. Eleverna tyckte så klart att detta var roligt. Noah M blev lottad att ta med Apis hem först. Eleverna får med sig sig IPad hem så de kan ta flera bilder där Apis är med. På måndag när de kommer tillbaka så ska eleven skriva om sina bilder.

På veckans No-pass har vi tittat på en film om fåglar och lärt oss vad fågelns kroppsdelar heter. Vi kommer att koncentrera oss på skata, domherre, pilfink, blåmes och talgoxe. Dessa är Sveriges vanligaste fåglar.

Svaret på veckans grej var cykel. Eleverna fick lära sig hur cykeln har utvecklats under ca 200 år. Nästa veckas ledtråd: Gräddig bulle.

Läsårstider 20-21 ligger nu ute på kommunens hemsida.

V: 7

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.