1:ans veckobrev v: 3

Tyvärr så fick vi ställa in pulkaåkningen i tisdags pga regn och snöblask. Hoppas att det kommer mer snö så vi kan gå iväg och åka senare i vinter. Eftersom det har varit så dåligt väder de senaste dagarna så går det åt lite extrakläder, tänk på att skicka med lite som de kan fylla på i sina lådor,

Varje morgon under januari börjar vi dagen med en stunds lyssna/läsning på Polyglutt. Eleverna gillar detta jättemycket och vi får en lugn och fin start på dagen.

På måndagens So-pass tittade vi på ett kort avsnitt ur Emil i Lönneberga som handlade om när han gick i skolan. Eleverna fick sedan klura på likheter och skillnader med dagens skola. Vi gjorde även ett VENN-diagram tillsammans som skildrade detta på ett tydligt sätt. I går delade jag in eleverna i fyra grupper som skulle diskutera och lägga bilder på saker som fanns för 100 år sedan och som fanns nu eller både då och nu. De fick även ett uppdrag till och det var att reagera vänligt på det kompisarnas sa samt att lyssna på varandra. Givetvis så klarade de båda uppgifterna galant.

I dag har eleverna fått sin nya mattebok. Första kapitlet handlade om talen till 40. Eleverna skulle bilda grupper om tio och sedan räkan i tio hopp. Blev det något tal över så skulle de räknas som ental. Vi gjorde även en praktisk övning som tränade samma sak.

Ca 20 minuter tre dagar i veckan så tränar jag läsförståelse med eleverna. Jag kommer lära ut fem olika strategier som de kan använda sig av när de läser olika texter. Först ut är strategin spågumman. När vi tränar denna strategi så ska eleverna förutspå och ställa hypoteser om texten. Vi tittar bl.a. lite extra på rubriker, bilder och texter.

Gör gärna enkäten från skolinspektionen som ni fick inlogg till tidigare i veckan. Det är viktigt att vår fina skola är med i undersökningen.

V: 4

Måndag:

Tisdag: Idrott utan ombyte

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej, ledtråd goda saker.

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.