1:ans veckobrev v: 51

Nu är det dags för terminens sista veckobrev. Terminen har rusat på i en rasande fart och jag tycker att eleverna har utvecklats jättemycket. De är alltid väldigt samarbets- och arbetsvilliga. En superhärlig klass!!

I går fick eleverna låna med sig en bok från klassrumsbiblioteket hem. Denna bok vill jag att de läser under lovet. När man är i uppstarten utav sitt läsande så är det viktigt att man läser lite även när man är ledig.

På veckans NO-pass har vi avslutat arbetet med vattnets olika former. Eleverna fick repetera vad de lärt sig om vattnet i de olika formerna. Vi gjorde även ett experiment med en isbit, salt och en bomullstråd. Eleverna skulle i par få snöret att fastna på isbiten med hjälp utav saltet. Några elever lyckades väldigt bra, medan andra tog lite för mycket salt. Eleverna kunde sedan förklara varför den fastnade och komma med lite förslag på hur man lättare skulle få isbiten att fastna.

På matten har vi jobbat med addition, subtraktion och problemlösning. Flera utav eleverna ser redan ett samband mellan addition och subtraktion, medan andra får jobba vidare med det.

Denna vecka har eleverna skrivit färdigt sin faktatext om orangutangen. Det är bra texter med hela meningar och där eleverna har med någon fakta från alla rutor i vår ”fakta sexfältare”. De ska även ha mellanrum mellan orden och veta när det ska vara stor bokstav och punkt.

I dag på morgonen så hade Apis satt en kista under mitt skrivbord i kistan fanns det marshmallows, blockchoklad, puffat ris, strössel och grillspett. Vi klurade ut att Apis ville att vi skulle göra julgodis utav ingredienserna. Julgodiset ska vi äta på avslutningsdagen på tisdag.

V: 52

Måndag:

Tisdag: Terminens sista dag. Eleverna slutar 11:25.

Hoppas ni får en fin julledighet.

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.