2:ans veckobrev v 48

Imorgon uppdateras bloggen så här kommer veckans blogginlägg lite tidigare.

Alice har flyttat till Västerås och vi önskar henne lycka till på den nya skolan. Vi kommer sakna henne jättemycket!

I veckan har vi börjat jobba med tal i bråkform. Vi har pratat om att dela i halvor, fjärdedelar och tredjedelar. Eleverna får undersöka hur de kan dela olika former i lika stora delar . Vi pratar och jämför med varandra på så vis kan vi upptäcka olikheter och likheter. Vi diskuterar också hur vi vet att ett svar stämmer när vi tänkt olika. Många gånger kan det också vara flera olika lösningar på samma problem.

På SO:n har vi arbetat klart med nordisk mytologi och idag avslutade vi med en tipsrunda ute. Det märktes att eleverna hade god koll på det vi arbetat om.

På engelskan arbetade vi med olika kroppsdelar. Vi sjöng bland annat Head, shoulders, knees and toes och ritade varsin clown som tittade sig i en magisk spegel där färgerna ändras. Här fick eleverna berätta hur de målat clownen för sin axelkompisen som ritade det som beskrevs i sin spegelbild.

På bilden fortsatte vi jobba med linjer och denna gång gjorde alla varsin bild genom att rita tre linjer. Vi jobbade med blyerts, oljekritor, vattenfärg och svart tuschpenna.

På idrotten denna vecka har eleverna gjort tunneltagen och minutboll. Som avslutningen gjorde de killerball. Alla eleverna kämpade jättebra, hälsar Tesan.

V 48

Måndag: Studiedag

Tisdag: Idrott inne (ingen dusch)

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa