3:ans veckobrev v.47

Denna vecka var det dags för eleverna att lära sig mer om en ny konstnär nämligen Edvard Munch. Hans mest kända verk är ”Skriet”, eleverna fick tolka och analysera bilden. Sedan  fick eleverna i uppgift att avbilda just det verket. Resultatet kommer nästa vecka när de är klara med dem.

Idag kommer det att tändas många ljuslyktor i Hjärteparken kl:18.00 för att uppmärksamma Barnkonventionen. I veckan har eleverna fått måla sina ljuslyktor i valfritt mönster. Vi tände dem i klassrummet i morse för att se hur fina de blev.

Veckans grej var Snake Island som ligger utanför Brasilien. Öns invånare består av ormar och det lever 1-5 ormar per kvadratmeter där. Eleverna var väldigt fascinerade av detta och en del tyckte det var obehagligt.

I matte har vi gått över till ett nytt kapitel som handlar om massa. De ska lära sig mer om kilogram och gram. De har fått uppskatta vikter, känna på vikter och fått väga på olika sorters vågar. Vi kommer att fortsätta med detta även nästa vecka.

Jag måste berömma era barn då jag blev väldigt imponerad av dem i måndags när vi testade engelska läxan. Jag skrev upp ett antal meningar där orden var med och sedan skulle de översätta dem.  Även om en del kände sig osäkra så klarade de detta galant!

v.48

Mån: engelska glosor

Tis: idrott

Ons: läsläxa s.72-91, ledtråd veckans grej ”plats som skapar mycket syre”