F-klass V.46

På svenskan denna vecka har vi uppmärksammat att det varit barnboksveckan. Vi har lyssnat på flera sagor gemensamt genom appen pollyglutt och pratat om vilken som är författare och vad en författare är för något. Eleverna har också själva fått bli författare och skriva en egen bok som handlar om vår vän triceratops. Bokens händelse delades upp på fyra sidor.             Sid.1 -vilken boken skulle handla om. Sid.2 -ett problem. Sid.3-en lösning. Sid.4-ett avslut. Det har blivit så fina böcker som eleverna är stolta över.

På matematiken har vi arbetat med sortering och symmetri. Eleverna har arbetat i grupper med sortering och sedan fick de redovisa sitt val av hur de har tänkt och om de hade kunnat sortera på andra sätt. På symmetrin arbetade eleverna i sitt mattehäfte.

På musiken gjorde vi en ramsa på engelska där vi använde potatisar. Vi läste ramsan och flyttade potatisar runt i ringen i takt till ramsan.

V.47

Veckans bokstav Dd.

Tisdag. Idrott- inget ombyte. Skor i en påse/väska om man vill ha det.

Onsdag. Ta med sak på D

Torsdag. Veckans grej-ledtråd, gigantisk ödla.

Under v.47 kommer vi att prata om barnkonventionen och även måla lyktor som ska tändas i hjärteparken på fredagen vid 18.00.

Trevlig helg! Maria

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.