1:ans veckobrev v: 46

Det har blivit lite blaskigare och kallare ute nu så vi vill att alla elever har på sig regnbyxor/överdragsbyxor, jacka och mössa. Tänk på att eleverna har med sig det till skolan varje dag.

Denna vecka har vi firat barnboksveckan genom att läsa elevernas egna böcker. Vi har inte hunnit med allas böcker än så vi fortsätter med det även nästa vecka.

På matten har vi jobbat med geometri, sortering och mönster. Eleverna jobbade med detta även i f-klassen så det var redan duktiga på det. Något nytt de fick lära sig var begreppen sida och hörn.

I går fick eleverna lyssna på varandra när de läste sin läsläxa. Vi delade in de i slumpmässiga par och sedan gick vi igenom hur man är mot sin kompis som läser. Vi bestämde att man skulle vara vara vänlig, berömma och säga saker som toppenbra och vad duktig du är. Eleverna fick även skriva i kompisens läsjournal hur det gick. Vi kommer att göra detta någon gång till nästa läsår.

Nu har vi gjort ljuslyktor för att uppmärksamma Tusen lyktor och Barnkonventionen den 20 november. Vi pyntade våra glasburkar med strösocker och glitter. De blev toppenfina och glittrade jättefint när vi ”provtände” en lykta. Efter pysslande så glittrade både jag, eleverna och klassrummet.

På veckans bildlektion med Jannice så har eleverna jobba med kontraster. Resultatet blev kanonbra och pryder nu vårt klassrum.

Svaret på veckans grej var sjöko eller Dudong som den även kallas. Vi kom överens om att den var ganska lik en vanlig ko till sättet men väldigt olik till utseendet. När vi skriver faktatexter så vill jag att eleverna skriver efter en förutbestämd mall som vi kallar ”sexfältaren”. Svårt för flera att inte få skriva helt fritt men enklare för andra att ha en mall att gå efter. Nästa veckas ledtråd är: Där skolan bor…

Mina elever och era barn är fantastiskt roliga att ha. De är lyhörda och bra på att göra som man säger. I går och i dag så har vi haft snickare och målare som har varit i biblioteket och i vårt klassrum. Vi har fått flytta på oss och det har varit allmänt stökigt. Men eleverna har klarat detta galant. De är BÄST!!

V: 47

Måndag:

Tisdag: Idrott utan ombyte. Ta gärna med vattenflaska och skor.

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.