1:ans veckobrev v:37

I morgon är jag ledig så veckans brev kommer en dag tidigare.

Vilken rolig gosedjursdag vi hade i går. Vi började dagen med att varje elev fick läsa för sitt gosedjur. Efter samlingen så ville jag att eleverna skulle beskriva sitt gosedjur för sina klasskompisar. Vad ville vi veta? Vi kom överens om att namnet, vad gosedjuret kom ifrån, om den kunde något spännande och hur den såg ut vore kul att få reda på. Eleverna fick tänka en liten stund sedan fick varje elev gå fram till tavlan och berätta om sitt djur. Efter detta skulle eleverna skriva ner det de hade berättat om på sina Ipads. Sedan var det dags för högläsning och då var givetvis gosedjuren också med och lyssnade. Efter rasten sorterade vi gosedjuren i storleksordning från störst till minst. Som avslut på dagen hade vi gosedjursdisco.

På matten har vi jobbat med att jämföra tal samt begreppen störst antal och minst antal. Vi har även storleksordnat tal på en talrad samt spelat ett tärningspel. Nästa vecka är det dags för talkamraterna 5 och 6.

På so:n har vi avslutat vårt tema trafiken med att gå en runda i Liatorp och träna på att gå på rätt sida och titta sig för när man går över gatan. Nästa vecka börjar vi med ämnet teknik.

Nästa veckas ledtråd på veckans grej är: Mamma Mu.

Vecka: 38

Måndag: