3:ans veckobrev v.36

Det känns som om att vi har hunnit med väldigt mycket under veckan trots att det känns som om den gått så fort.

Under veckan har vi behövt prata mycket om hur viktigt det är att lyssna på instruktioner för att veta vad man ska göra och att man måste tänka lite själv innan man frågar läraren.

I NO har vi hunnit med att lära oss mer om både solen och månen. Eleverna fick se film och träna på att anteckna stödord under tiden för att sedan kunna skriva en kort faktatext utifrån dem. Det var lite svårt att kunna lyssna på filmen samtidigt som de skrev men de gjorde ett mycket bra jobb och texterna blev riktigt bra.

På SOn har de arbetat vidare med världsdelarna och de kommer att avsluta det arbetet under nästa vecka för att sedan gå vidare med världshaven.

På matten har vi börjat med geometri och vi fokuserar på tredimensionella former. Det kan vara lite svårt att lära sig namnen på de olika formerna och de har därför fått en liten fusklapp i sitt bänklock så de kan träna lite varje dag.

I veckan fick vi äntligen vårt nya läromedel i svenska som heter Läsresan. I onsdag startade vi igång arbetet med dessa böckerna som består av en läsebok och en arbetsbok. Boken innehåller olika sorters texter, grammatik, ordförståelse och läsförståelse. Det första kapitlet har handlat om berättelse och att kunna sammanfatta det man läst.

Eleverna har fått sin första engelskaläxa som är till på måndag. De har fått 5 glosor som de ska träna på hemma, både uttal och stavning av orden. Jag kommer att förhöra dem på måndag och sedan kommer de att få nya ord. Nu i början kommer det att vara ganska lätta ord så att det känns bra och lär sig hur man tränar en glosa. De får jättegärna använda sig av glosboken.se när de tränar men kolla gärna med dem så att de verkligen kan orden.

v.37

Mån: engelskaläxa

Tis: idrott (inomhus)

Ons: läsläxa