F-klassens veckobrev v:2

Det var många glada barn som kom till skolan i onsdags. De kände att det var roligt att komma till skolan, träffa kompisar och att allt är som vanligt igen. Jag håller med dem, så härligt att vara tillbaka.

Vi började onsdagen med att prata om det nya året och vad vi ville lära oss den sista terminen i F-klassen. Flera utav eleverna ville lära sig läsa bättre, någon ville lära sig hjula och någon ville bli bättre på tv-spel. Vi skrev vad vi ville lära oss på ett färgat papper som vi sedan vek som en raket. Raketerna hänger på dörren in till klassrummet.

På matten ha vi delat upp talet 7 genom att vända på en tärning och med hemliga handen. Be gärna era barn att förklara hur vi gjorde.

I går började vi ett nytt tema som är hållbar utveckling. Vi tittade på en film och lärde oss ord som pant, mikroplast och kretslopp. Vi hann även spela ett spel om sopsortering. Vi kommer att fortsätta med detta nästa vecka och då prata om vad som händer med det som vi återvinner.

I dag har vi gjort en övning som vi pedagoger har lärt oss i vår utbildning om kooperativt lärande. Eleverna fick ett A3 papper per par som var indelat i tre delar. I den ena delen skulle de rita vars ett djur på och mittendelen ett gemensamt djur som hade delar från bådas djur. De skulle hjälpa varandra och som avslutning komma på ett bra namn till det nya djuret. Eleverna klarade detta galant!

Flera utav eleverna har haft flera undringar om Apis är en pojk eller en flicka? Om hen tycker om att leka mm. I dag började vi dagen med att skriva ett brev till hen. Vi hoppas att Apis svarar oss under nästa vecka. När vi gör skrivuppgifter tillsammans  så pratar vi också mycket om meningsbyggnad och skrivregler.

Nästa vecka börjar vi med veckans bokstav igen och det är bokstaven Vv Ww som gäller. Att vi har två bokstäver denna vecka är för att de låter likadant när man ljudar dem, men det räcker med att ta med sig en sak som läxa på fredag. Ledtråden på veckans grej är: Brinnande berg.

Nästa vecka är det som vanligt idrott på tisdag. På torsdag kommer lärarstudenten Martina till oss och hon kommer vara i klassen tom v: 7.

Trevlig helg!! // Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.