1:ans veckobrev v 50

Tack igen till er som kom på morgon, vilken fin start på helgen.

Denna vecka har vi arbetat med fakta och stödord om älgen. Vi har samlat stödord genom att lärparen cirkulerade i klassrummen (karusellen) och fyllde på stödord i olika rubriker ex föda, ungar, boplats och utseende. Vilket samarbete och klurigt när man inte fick skriva det någon annan redan skrivit. Nästa vecka ska eleverna få skriva egna faktatexter.

Vi har introducerat målet ”reagera vänligt på varandra” när vi läste läxläxan för varandra. Eleverna hade många kloka förslag på vad man kan säga ”vad fint du läste”, ”du läste jättebra” eller teckna ”bra jobbat”. Först samlar vi förslag på vad man kan säga och sen tränar vi tillsammans hur det låter när man säger det.

Vi har också testat en kooperativ övning som kallas ”mötas på mitten”. Då ritade eleverna först varsitt djur och sedan skulle de mötas på mitten och rita ett gemensamt djur med olika delar från sina djur. Kul att äntligen få se ex en hukt och en vargkanin.

Inför nästa vecka är läsläxan s. 65-68 till på onsdag istället. Ledtråden till veckans grej är 24 december. Sista skoldagen innan lovet är på torsdag.

En bild från vår fredagsdans som idag blev Super Mario.

Ha en skön helg!

//Betty & Pernilla