1:ans veckobrev v 47

Nu har alla elever skrivit klart sitt utkast om sin favorisak och kolla igenom sin text utifrån checklistan. Nästa vecka ska de läsa sin lärkompis text och fylla i checklistan.

Veckans grej handlade om räven och denna gång fick eleverna stödord i en fyrfältare för att bekanta sig mer med denna struktur. Vi beskrev räven utifrån dessa rubriker; utseende, föda, bor och ungar.

På elevens val har vi forfarande engelska och vi lär oss olika djur. En del ville också utmana sig med fraserna ”I have a…” eller I don´t have a…” när de skulle hitta kompisen de hörde ihop med.

Vi börjat ett nytt kapitel kring geometriska former i matematiken. Vi har tränat mycket på att använda rätt begrepp (kvadrat, rektangel, tringel och cirkel) och att jämföra  och sortera olika former. Eleverna har undersökt och kommit fram till att en form har lika många hörn som sidor.

Under veckan har vi också lärt oss om hjulet, som är en av de enkla mekanismerna i tekniken. Vi har kollat på film, samtalat om var vi kan hitta hjul och saker som kan fungera som hjul samt kort ett pop up-kort där en figur kan hoppa upp och ner med hjälp av ett hjul.

Jag har sett att jag ibland missar att fylla i läsläxan till nästa veckan i era barns läskort och då är det toppenbra att ni gör som ni gjort; alltså läser nästa kapitel. Till nästa vecka är det s. 52-55 och ledtråden är Fågel i frack.

Ha en fin helg!

//Betty & Pernilla