barn- och ungdomsbokskatalog kommer med i skolväskan hem.

HEJ FÖRÄLDRAR!
Här är årets barn- och ungdomsbokskatalog. Den ges ut av Kulturrådet. Katalogen innehåller mängder med boktitlar för alla läsande åldrar och tips och tankar om läsning. Läs gärna katalogen tillsammans med ditt barn. Visa att du är nyfiken på vilka böcker som presenteras och vilka böcker som kan läsas. Läs något boktips högt för ditt barn eller din tonåring. Du behöver inte fundera över om boken är bra eller dålig utan kan låta lyssnaren tänka själv. Det viktiga är att också du är intresserad av vad katalogen har att berätta. Alla goda ting är tre så här är tre tips på hur ni kan närma er katalogen tillsammans.
• Leta tre ord på varje sida. Här är mina tre ord. Vilka är dina? (Du behöver inte berätta att ett rikt ordförråd hjälper barn in i texterna och att böcker vimlar av härliga ord att uttala, tänka, fantisera och erövra. Säg tre ord och peka gärna på var i katalogen de står.)
• Tre titlar som gör er nyfikna. Eller tre titlar som gör er glada. Eller leta efter titlar med bara
ett ord, eller två ord. Kanske finns det någon bok som har flera ord än fyra. Det här gör att ni uppmärksammar boktitlarna och visar att ni blir nyfikna på dem.
• Läs katalogen högt. Under böckerna finns det små korta berättelser. Läs dem högt. Läs tre korta innehållsberättelser. Lägg dem på minnet när ni går till biblioteket eller bokhandeln och letar reda på böckerna ni talat om. När ni hittat dem där känn lite extra på dem.

Låna ut ditt föräldraintresse till barnet och tonåringen
Unga ser vad som intresserar oss vuxna. Det lilla barnet frågar. Tonåringen registrerar vad vi gör och vad vi är intresserade av. Läs katalogen så att det syns. Läs gärna också så att det hörs. På det viset får barn och unga tillgång till katalogens innehåll. Dessutom blir katalogen mer intressant.
Lägg gärna något exemplar på köksbordet när frukosten serveras. Eller häng ett exemplar i ett snöre på toaletten. Tillgängligt och läsvänligt.

Lika läsvänligt är det när vi lyssnar tillsammans på en bok eller en berättelse. Tillgängligt blir det när någon läser högt för oss. Böcker vimlar av ord. Ord är roliga. Många ord ger ett rikt ordförråd.
Också ur en katalog.
Vänligaste läshälsningar
Anne-Marie Körling
Lärare, föreläsare och författare…