F-klassens veckobrev v: 42

I onsdags när vi hade veckans grej så skulle eleverna skriva en mening tillsammans med sin ”axelkompis”. Detta gjorde de toppenbra. De hjälptes åt att ljuda om det behövdes och det var heller inga problem att komma överens om vilken mening de tyckte vad viktig att skriva. Nästa veckas ledtråd är: kläder utav petflaskor och veckans bokstav är Åå.

På språket har vi i dag avslutat vårt jobb med sammansatta ord. Eleverna är superduktiga på att komma på vilka ord som är sammansatta och sedan laborera med dem. Veckans bokstav har varit Ss och vi har gjort S utav solrosfrö samt fina sniglar i trolldeg.  Som bokstavssaksläxa hade eleverna bl.a. med sig skor, svettband, strumpor, sandpapper.

På matten jobbar vi med hur man lätt kan räkna ut en större mängd kapla stavar med 5-skutt. Eleverna fick först klura ut i små grupper ett bra sätt att räkna på. De la kapla stavar på höjden i långa rader och som mönster. Vi visade dem hur man lägger 5 kapla stavar som ett ”staket” och sedan fick de själva prova och vi var ganska överens om att detta var det lättaste sättet.

Ett utav veckans mål har varit att lära sig svampens delar. Jag hade med mig en flugsvamp som vi tittade lite närmare på, sedan fick eleverna skriva svampens delar samt färglägga en flugsvamp. Kolla gärna med era barn om de kommer ihåg någon del på svampen

Nästa vecka är det friluftsdag på onsdagen, se separat inlägg.

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.