F-klassens veckobrev v: 21

Vi har fått en ny flicka i vår klass, vi är så glada för det. Välkommen Husana!

I onsdags var det sista idrottslektionen innomhus för denna termin. Vi lekte Kinesiska muren som är en lite klurig lek som eleverna klarade jättebra. De tre sista idrottslektionerna kommer vi att vara på Bokliden. Eleverna behöver ha med sig kläder så de kan vara utomhus efter väder. De behöver även ha med handduk så de kan duscha.

Två tisdagar i rad har vi haft teknik. Vi har lärt oss vad teknik är för något och dessutom pratat om vardagsteknik som glasögon och plåster. I tisdags fick eleverna dessutom göra glasögon utav papper.

Igår gick vi ut och letade efter blommor ur boken som vi fick utav Carl von Linné. Vi hittade bl.a harsyra, lupin och förgätmigej. Eleverna tyckte att det var jätteroligt att leta upp blommorna både i boken och i naturen. Nu får eleverna ta hem boken och fortsätta att leta blommor hemma.

Under veckan har vi även prova på att programmera både på iPad och roboten Blue-Bot. I appen LightBot ska en figur programmeras för att tända lampor och Blue-Boten programmerade vi genom banor som vi byggde själva.

På språket denna vecka har vi jobbat med motsatsord som trubbig – vass, hög – låg, bred – smal. Efter lite träning så klarade eleverna detta galant.

Igår var vi med i webbsändningen utav ”Dansa din matematik” igen. Efter lite teknikstrul så fick vi bl.a träna på symmetri och addition. Roligt att lära matte med hela kroppen.

Nästa vecka är vi lediga torsdagen och fredagen eftersom det är kristihimmelsfärdsdag och lovdag.

Trevlig helg!!

Betty och Tesan ?