F-klassens veckobrev v: 15

I måndags hade vi bokjury fest med vår skolbibliotekarie Lisa. Den bok som fick flest röster i vår klass var ”Ett monster på tivoli”, tvåa kom ”Barr är bäst och sedan hade vi två 3:or som var ”När vi blundar” och ” Tågresan”. Eleverna fick diplom för sitt deltagande och fika. Lisa vill även att eleverna läser en bok på lovet och fyller i sin läsfoting som de har fått med sig hem. Alla elever på skolan är med på detta så vi får se hur lång larv vår skola får.

Veckans bokstav har varit Jj och vi har gjort Jj utav jordgubbar och som bokstavspyssel gjorde vi jordgubbar utav silkespapper. Veckan efter lovet så har vi ingen ny bokstav utan den sista bokstaven för terminen är Cc och den har vi vecka 18.

På matten har vi fortsatt att jobba med vårt 30-band och fem-skutt. Vi har även låtit eleverna välja lite vad de vill träna på inom vissa områden i matematiken. Några tränade på positionssystemet, några på tangram och några ville träna på talraden. Vi kommer att fortsätta med detta efter lovet.

Igår hade Spökis varit tokig igen. Vi tyckte att hen såg hungrig ut och eleverna bjöd på lite av sina frukter och grönsaker som de hade med sig till vår högläsning. När vi kom till skolan igår så hittade vi ett tomt papper från en chokladkaka hos Spökis och flera brev. I brevet stod det att Spökis tackade för frukten och grönsakerna och att hen äter ”varje dag godis”. Fy, vad fuskigt och att hen bara vågar att göra så mot sina tänder!! Spökis ville också att vi skulle fortsätta att skriva dikter om våren. Så eleverna började att skriva sina dikter helt på egen hand. De blir sååå bra!! När de är helt färdiga så ska vi sätta upp dem så ni får läsa dem.

Nu är vi färdiga med utvecklingssamtalen för denna termin. TACK för fina samtal!!!

Nästa vecka är det påsklov och vecka 17 är det annandag påsk på måndagen och studiedag på tisdagen. Vi ses igen onsdagen den 24 april och då är det idrott som vanligt.

Ha ett toppenbra påsklov!!

Betty & Tesan