F-klassens veckobrev v: 12

I vårt tema om våren har vi denna vecka jobbat med knoppar på olika träd. Vi har tittat på knopparna till kastanj, lönn, ek, ask, bok och alm. Vi började med att prata lite om varje träd och sedan kopplade vi knoppens utseende till ett namn tex Aska svart, tvillingarna Lönn. Eleverna delades sedan in i grupper som skulle lägga rätt knopp till rätt bild. Detta klarade de galant. Vi satte grenarna från kastanjen i vatten och nu får vi se om de kan slå ut.

Igår hade Spökis skickat brev till oss igen. Denna gång ville hen att vi skulle hjälpa till att skriva färdigt en dikt om våren som handlade om våra sinnen. Hen ville även att vi skulle skriva egna vårdikter. Som av en händelse så hade vi dagen innan sorterat våra ”vårord” i grupper om vad man kan se, höra, smaka, känna och lukta. Dessa ord fick man gärna använda till sin dikt om man ville. Det blev många jättefina dikter och eleverna är så duktiga på att skriva. På fredagen illustrerade vi tillsammans bilder till våra vårdikter.

På veckans mattepass har vi bl.a. pratat om skillnad. Vi slog två tärningar och räknade ut vad skillnaden var mellan tex 5 och 4. Vi tränade vidare på detta genom att vi spelade ett spel som heter först fullt. Eleverna hade jättelätt att förstå detta som brukar vara svårt för många. Toppenbra!!Veckans bokstav har varit Yy och vi har gjort y utav yxor och fina yngel som vi har limmat i ett akvarium. Svaret på veckans grej var Yatzy och denna vecka skrev vi inget i våra veckans grej-böcker, istället testade vi att spela Yatzy. Nästa veckas bokstav är Gg och ledtråden till veckans grej är: svalkande glädje. Kom ihåg bokstavsläxan till tisdag.

På fredagens musik tränade vi på växelsång. Det är väldigt kul!

Nästa vecka är Betty ledig, så Matilda och Elin är i klassen lite mer än vanligt.

Trevlig helg!!

Betty och Tesan