F-klassens veckobrev v: 11

Våren har tagit en paus och det har regnat och snöat på både längden och tvären denna vecka. Det går åt en hel del extrakläder nu så se till att det är påfyllt i era barns extrakläderslådor.

Veckans bokstav har varit Ö och vi har gjort fina ödlor utav papper. De finns utställda i en monter i kapprummet. På bokstavssaken hade flera barn tänkt på sina ögon och öron. Istället för att skriva fakta om öar (veckans grej) fick barnen i par klura ut 3 saker de ville ta med till en öde ö. Det blev många spännande samtal om vilket som var viktigast. Sovsäck eller vatten? Är mat och frukt samma sak? Nästa veckas bokstav är Ff och ledtråden till veckans grej är: Färgat krut på nyårsafton.

Eftersom vi har ”språkat” färdigt så satsar vi lite mer tid på matten. Denna vecka har vi jobbat med att dela talet 5 på så många vis som möjligt, 0+5, 1+4 osv, för att klara av att lätt kunna räkna addition med höga tal så är det viktigt att eleverna har förstått detta. Vi kommer att jobba vidare med det nästa vecka. Vi har även jobbat med talraden till 10 genom att lägga en patiens. Det blev också en mattekluring om vilka djur som kan bo på en bondgård om djuren tillsammans har 10 ben.

I går fick vi ett brev från Spökis. Hen ville att vi skulle förklara vad årstiden våren var för något. Vi fick även med ett jättelångt papper där vi började att skriva alla ”vårord” vi kunde komma på. Först kom vi på fyra stycken men efter att ha tittat på en film om våren kunde vi fylla på med fler ord ex fåglar, knoppar, sol, fjäril, vitsippa och plantera.

I tisdags började vi att läsa bilderböcker som är med i vår bibliotekarie Lisas egna bokjury. Vi kommer att läsa sammanlagt 8 böcker och sedan välja utifrån dem vilka som var bäst. Vi kommer att läsa varje bok två gånger och även samtala en massa runt böckerna. Vi kommer att avsluta hela arbetet med en fest.

På musiken har vi spelat på både kastanjetter och äggmaracas. Eleverna övar på att hålla takten och samtalar om instrument och hur man spelar på dem.

Trevlig helg!

//Betty och Tesan