F-klassens veckobrev v. 7

Nästa vecka är det f-klass elevernas första sportlov. Terminen rusar på i en rasande fart och det går nästan lite väl fort fram.

I går så var det Denizes sista dag i vår klass. Hon ska flytta till Älmhult, vi kommer att sakna henne men vi önskar henne lycka till på hennes nya skola.

I går avslutade vi vårt tema om återvinning med att besöka återvinningscentralen och lämna lite plast, metall, glasburkar mm till återvinning. Eleverna delades in i tre grupper och fick en påse var med grejer som skulle återvinnas. Eleverna var så duktiga på att sortera rätt samt att lyssna på och hjälpa varandra om det var något som var svårt med sorteringen. Vi avslutade temat med att titta på en film om var som händer med allt som vi återvinner.

Veckans bokstav har varit Hh och vi har gjort Hh utav havregryn. Som bokstavspyssel gjorde vi ”hjärtanmöss” som vi hoppas att ni fick på alla hjärtans dag. Veckan efter sportlovet är det bokstaven Pp som gäller. Kom ihåg bokstavssak till tisdagen. Ledtråden till veckans grej är: cirkelformad maträtt från Italien.

Igår överraskade Spökis oss ordentligt. När vi kom in efter middagsrasten så satt Spökis i en bunke med en ros runt armen och hade ett brev med sig. Bakom hen så fanns det margarin, socker, kakao, vaniljsocker och havregryn. I brevet stod det att eftersom det var Denizes sista dag och alla hjärtans dag så bad han oss baka chokladbollar och fika på dem. Vi fick även med receptet på Spökis chokladbollar. Vi pratade om vad matsked, deciliter och 1/2 betydde. Eleverna delades in i grupper så var det bara till att läsa och börja baka. Eleverna fixade det jättebra och chokladbollarna blev toppengoda!!

I veckan har vi jobbat vidare med känslorna arg och ledsen. Vi gjorde bland annat ledsna emojis och fotade varandras ledsna miner. För många var det svårare att komma på saker som gjorde dem arga och att känna var det arga känns i kroppen.

Vi tackar lärarstudenten Johanna för dessa 4 veckorna hos oss. Det har varit så roligt att ha dej här! Tack!

Hoppas ni får ett skönt sportlov så ses vi igen den 25 februari.

//Tesan och Betty