F-klassen vecka:45

Vi hade inte hört något från Spökis på ett tag så i tisdags skrev vi ett gemensamt brev till hen. Vi tog fram de breven vi hade fått utav Spökis tidigare och  jämförde de med varandra. Först pratade vi om hur ett brev börjar, hur det är i mitten och hur det slutar. Vi kom fram till att det alltid började med en hälsningsfras t.ex hej, tjena, goddag. Sedan finns det oftast med en fråga eller ett svar på en fråga och som avslut antingen hej då, kram eller hälsningar från. Sedan började vi att skriva ett brev där vi vi var noga med att dessa regler skulle följas. Igår fick vi svar från Spökis och hen ville nu att eleverna skulle skriva med ”skrivarkompisar” till hen. Spökis hade även delat in barnen och gjort en checklista så att eleverna kunde komma ihåg hur man skriver ett brev. Eleverna fick skriva på sina Ipads och gemensamt komma på vad brevet skulle innehålla. Innan vi gick hem la vi breven hos Spökis.

Redan på fredag morgon hade det hänt något. Spökis var borta och efter att ha letat i klassrummet hittade vi hen på väggen ovanför ägget!

Nu väcktes många frågor hos barnen. Hade Spökis flygigt dit eller klättrat upp, var nån fröken inblandad eller var det helt enkelt magi? Och var hade breven tagit vägen? Med stort engagemang funderade vi tillsammans på vad som kan ha hänt.

Veckans bokstav har varit Nn och veckan har därför handlat mycket om nyckelpigor. Veckans grej var nyckelpiga och då lärde vi oss att de finns i flera färger och att prickarna inte betyder nyckelpigans ålder. Vi gjorde fina Nn utav nyckelpigor och på bilden gjorde vi nyckelpigor utav rött och svart papper. Nästa veckas bokstav är Ii, kom ihåg bokstavsläxa till tisdag. Nästa veckas ledtråd till veckans grej är möbeljätte.

På veckans mattepass har vi pratat om begreppen fler och färre. Eleverna vill gärna använda ordet mindre fast de menar färre, ordet mindre använder vi när vi pratar storlek. Vi tränar vidare på detta nästa vecka. Nu har vi äntligen fått färdigt alla hemliga halsband så i tisdag fick eleverna jämföra sitt mönster med det som de hade målat på ett papper. Alla mönster var rätt. Toppenbra!!

Under veckan har vi också undersökt snurror på olika vis. Vi har testat att snurra runt vår egen axel, pärlat snurror och gjort färgsnurror. Barnen har testat sina snurror med stor glädje, men att balansera på lina efter att ha snurrat till ”Snurrvisan” var vingligt och svårt för man hade blivit yr.

Ha trevlig helg!!

Betty och Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.