F-klassens veckobrev v: 39

Denna veckan har varit en lite konstig vecka med studiedag på torsdagen och lite frånvaro i klassen de andra dagarna. Eftersom klassen inte är så stor så märks det väl när några är borta.

Veckans bokstav har varit Aa och vi har gjort A utav ananaser och som bokstavspyssel har vi gjort apor som kan hänga. Nästa veckas bokstav är S, glöm inte läxan till tisdag!

På veckans språkpass har vi jobbat med sammansatta ord. Vad blir det för nytt ord utav brand och bil? Vad händer när man byter plast på orden brand och bil? Finns det nya ordet i verkligheten? Många kluriga frågor blir det när vi laborerar med ord.

På mattepasset har vi börjat pärla på ”hemliga halsbandet”. Eleverna har börjat pärla på sitt halsband efter mönstret som de gjorde, nästa vecka ska vi skicka runt halsbanden i klassen så att eleverna får fortsätta att pärla på kompisarnas halsband.

Veckans grej var astronaut, detta hade flera utav eleverna klurat ut. Kul!! Vi lärde oss lite nytt om astronauten, t.ex  hur astronauter gör när de behöver äta, duscha och gå på toa i rymden. Det är härligt att höra barnen prata tillsammans om grejen i hallen. Nästa veckas ledtråd är: Kompis med ett vårtsvin.

På fredagen jobbade vi med att tillsammans skapa ett jordklot med hjälp av silkespapper. Barnen jobbar tillsammans i smågrupper och gör en del var. Snart kommer vår jord pryda dörren in till klassrummet.

Trevlig helg!!

Betty och Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.