F-klassens veckobrev v: 37

Så många duktiga löpare vi hade på skoljoggen i onsdags. Fast vädret inte riktigt var på vår sida så kämpade alla på så mycket man orkade.

Veckans bokstav har varit O och vi har gjort O utav ormar.  Vi har även gjort superfina ormar som hänger i fönstret i vårt klassrum. Som bokstavssak hade eleverna bl.a. med sig Oboy, orange, ost, orm. Ni som föräldrar får gärna hjälpa era barn med att komma på lite ledtrådar till saken som de har med sig. Så kul och modigt att de vågar stå framför sin klass och ge ledtråd på sin sak. Toppenbra!! Nästa veckas bokstav är Mm, kom ihåg bokstavssaks läxan till tisdag.

Som veckans grej lärde vi oss mer om ostbågar. Att den har funnits i Sverige i 50 år, att den alltid är gul och böjd. Eleverna fick sedan rita och skriva vad de hade lärt sig om ostbågen. Kolla gärna med dem vad de kom ihåg. På väggen utanför vårt klassrum hänger  presentationen vi hade för eleverna om ni är intresserade. Nästa Veckans grejs ledtråd är: Långhårigt snabeldjur.

På matten har vi fortsatt med mönster. Eleverna fick lägga eget mönster med kapsyler. Flera utav eleverna börjar bli riktigt duktiga på mönster nu. Nästa vecka ska eleverna träna på ett redan påbörjat mönster vilket inte är så lätt som det låter.

Igår så började vi med att skriva på Ipads. F-klasselevernas Ipads har tyvärr inte blivit klara för användning ännu så vi fick låna utav åk:1. Eleverna skulle skriva om sin familj och sedan fick rita någon ur familjen. Nästa termin ska vi göra samma uppgift igen och se hur de har utvecklas i sitt skrivande. Så fort vi får våra ipads klara så kommer vi att jobba en hel del på dem.

På fredagen jobbade vi med att rita oss själva. Vi hade tidigare fotat oss och nu använde huvudet för att skapa vår kropp och bestämma kläder. Alla gjorde ett jättefint jobb med att bland annat studera sina kläder och rita lika, välja färger och mönster och sen klippa.

På fredagens musiklektion sjöng vi ”Hatten på huvudet”. Då har ett barn hatten på huvudet och sedan tar barnet upp något ur hatten och visar med en charad vad som fanns i. Idag hittade barnen en banan, popcorn och en hårborste, men även en cykel och en hund fick plats i hatten.

Tack alla ni som hade möjlighet att komma på föräldramötet i måndags. Ni som inte hade möjlighet att komma kan höra av sig till oss så berättar vi lite om vad vi pratade om.

Trevlig helg!!

// Betty och Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.