Veckobrev klass 1, v 39

Denna vecka har vi börjat vårt arbete med hälsa. Vi pratade en lång stund om vad hälsa är vilket inte många visste. Vi pratade också om vad som är viktigt för att vi ska må bra. Under läsåret kommer vi att arbeta utifrån en hälsocirkel som innehåller delarna rörelse, kost, sömn och kamratskap. På no:n börjar vi med rörelse och på so:n kommer vi att arbeta med kamratskap. Detta arbete kommer varje elev att dokumentera med hjälpa av ipad och göra sin egen digitala bok om hälsa.

Matten denna vecka har inte riktigt blivit som tänkt och vi har inte hunnit med allt som vi skulle göra. Därför kommer vi att fortsätta att arbeta med lärandemålet ”Kunna lösa enkla läsuppgifter” även nästa vecka. Vi kommer att lägga stort fokus på subtraktion och på skillnaden mellan att ta bort och jämföra. Mattekorten som ni får hem i läxa kommer att handla om -2 och i skolan kommer vi att arbeta med dubblor och minus hälften.

På tekniken byggde vi katapulter. De var lite svåra att bygga men det var väldigt roligt att få skjuta med dem! Nästa vecka kommer vi att arbeta med hur de fungerar.

Idag skickar jag hem tiderna för utvecklingssamtal tillsammans med en enkät som jag vill att ni fyller i och tar med på samtalet.

Trevlig helg!