2-3:ans veckobrev v.38

Vi har det ganska mysigt här på skolan så jag vill inleda veckobrevet med en bild från våra högläsninsstunder som vi har varje dag.

Nu är det dags för matteläxa! Läxan lämnas ut på torsdagar och sen måste läxboken vara tillbaka i skolan på tisdagen veckan efter (annars blir den inte rättad). Eleverna i åk2 ska göra Läxa 3 på s.8-9. De elever som inte är tvärsäkra på klockan kan också träna på s.5 vid varje läxtillfälle. Öva 5-10 minuter varje vecka framöver så sitter nog klock-kunskapen till slut. Om ni googlar på ”Eldorado  elevwebb” (öva mer, öva mer, gå till, Eldorado 2A) så finns också övningar att träna på. Klockan finns i kapitel 1 och addition med tiotal och ental i kapitel 2. Ju mer man tränar desto säkrare blir man.

Även 3:orna har fått sin första matteläxa och de ska göra Läxa 1 tills på tisdag. Man får jättegärna lämna in boken tidigare om man gjort klart läxan. Som Lotta skriver för 2:orna om Eldorado på nätet för att träna mer kan även 3:orna göra fast då välja 3A istället och bara kapitel 1 än så länge.

Vi har avslutat veckan med att göra ”Marshmallow-utmaningen” på tekniklektionen idag. De hade 20 minuter på sig att bygga en så hög konstruktion som möjligt av 20 okokta spagetti, 1 m snöre, 1 m tejp och en marshmallow som skulle placeras på toppen. Alla var väldigt aktiva och kom med idéer under arbetets gång.

På måndag kommer eleverna att få läsläxa och det kommer att vara från måndag till måndag. De kommer att få med sig en lapp som de ska fylla i efter sin läsning.

Jag har lämnat ut lapp för utvecklingssamtal, fyll gärna i den så snart som möjligt.

Nästa vecka är det studiedag på torsdag 28 september!

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 2-3:an. Bokmärk permalänken.