Veckobrev klass 1, v 36

Ännu en vecka har gått och det känns verkligen att det har blivit höst! Kolla gärna så att här finns regnkläder och gummistövlar för regniga dagar!

Vad roligt att så många kunde komma på föräldramötet igår! Jag hoppas att ni kände att ni fick lite mer information om mina tankar med arbetet i klassen. För er som inte var här kommer här en sammanfattning!

• Jag kommer att dela ut kontaktlister med telefonnummer till alla elever i klassen. Om man inte vill att sitt telefonnummer delas ut får man höra av sig till mig senast den 15/9
  • Om en elev är ledig från skolan är det förälders ansvar att efter ledigheten kontakta mig för att få hem uppgifter att göra
  • Presentation av ”Veckans lärandemål” och hur vi arbetar med det
  • Eleverna har läsläxa varje vecka. Är man inte i skolan på fredagen och får sin nya läxa inskriven fortsätter man ändå nästa vecka att läsa kapitlet som kommer efter. Skulle vi inte ha läsläxa en vecka meddelar jag det i bloggen.
  • Presentation av den nya matteläxan som handlar om huvudräkning. Eleverna får varje fredag med sig huvudräkningskort som man ska träna hemma på till nästa fredag. Träna 5-10 min 5 gånger. Fyll i boken vem som varit med och tränat. Det går jättebra att eleven ibland förhör någon på korten eftersom det också är ett bra sätt att lära sig. Ta med plastfickan med kort och läxbok varje fredag!
  • Vi försöker att röra oss varje dag för att öka koncentrationen i skolan. Denna vecka har vi kört crossfit i 5 intensiva minuter. Om ni är intresserade av hur träning påverkar inlärningen kan jag starkt rekommendera boken ”Hjärnstark” av Anders Hansen.
  • Ni föräldrar är alltid hjärtligt välkomna att komma och hälsa på! Titta bara inom om ni har en stund över!

Nästa vecka kommer jag att skicka hem tider för utvecklingssamtal. Några skrev upp sig på tider på föräldramötet och era tider bekräftar jag när jag fått in alla lappar.

Lite kort om denna vecka. I matten har vi arbetet med +1. Vi har pratat om att det egentligen betyder ”vad kommer efter” och tränat en hel del på huvudräkningskorten.

I svenskan har veckans bokstav varit ”m”. Vi har tränat på att skriva lilla”m” och efter denna vecka kommer jag att vara noga att de använder lilla”m” när de skriver. Det är viktigt att använda sig av det man lärt sig!

På bilden tränade vi på att klippa och gjorde färgglada fåglar.

Nästa onsdag är det dags för skoljoggen. Kom ombytta till skolan och ha med er så att ni kan duscha och byta om efteråt. Vill man ha med sig en liten fika går det bra. Ingen vanlig idrott denna dag!

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.