2-3:ans veckobrev v.36

På våra svenskalektioner arbetar vi med lite olika saker. Tillsammans med Lotta arbetar dem med skiljetecken och stavning. Jannice arbetar med läsförståelse och finskrivning. Med mig arbetar vi med böckerna Zick Zack och just nu arbetar 2:orna med argumenterande texter och 3:orna med instruerande texter.

I torsdags hade vi vårt första klassråd och vi kommer att ha en förslagslåda i klassrummet där eleverna får skriva och lägga i lappar om vad de vill ska tas upp på klassrådet.

På NO lektionen denna veckan har vi låtsats att det fortfarande är sommar i vårt arbete med årstiderna. Vi hittade ett träd som ännu inte fått gula löv som vi kommer att studera under hela läsåret för att se skiftningarna mellan årstiderna. Eleverna fick sedan rita av trädet när vi kom tillbaka till klassrummet.

Idas har vi arbetat med färglära tillsammans med Joanna. Fråga gärna era barn om synvillan Joanna skapade på tavlan med hjälp av färgat papper.

Det var trevligt att se så många på föräldramötet igår! Om man inte hade möjlighet att komma men är intresserade av vad som togs upp så kan ni höra av er till mig. Jag tog upp och frågade om det är okej att jag lämnar ut barnens kontaktuppgifter om det är något barn eller någon förälder som frågar efter det. Om ni känner att det inte är okej så vill jag att ni meddelar mig det i kontaktboken snarast.

Nästa vecka är det skoljoggen istället för idrotten på onsdag. Eleverna ska komma ombytta på morgonen och ha ombyte/duschsaker med sig. Man får ha med sig en lite fika om man vill.

Det verkar som om det blir en blöt helg men hoppas ni njuter ändå!

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 2-3:an. Bokmärk permalänken.