Veckobrev klass 3, v 9

Denna vecka har vi haft extra hjälp i klassen av Matilda som har praoat hos oss! Tack för den här veckan!

Vi har börjat jobba med omkrets och area och pratat om vad skillnaden mellan begreppen är. Eleverna har fått använda geobräden för att bli bekanta med area och omkrets. De har också spelat lite på datorn. Det går jättebra att träna vidare hemma om man vill. Gå in på http://www.elevspel.se och logga in så finns uppdraget där. Där finns också så att man kan träna på de engelska kroppsdelarna om man vill det.

På svenskan har vi arbetat vidare med berättelseskrivande och pratat om hur man använder talstreck. Vi har också arbetat med läsförståelse 2 och 2 genom att de läst en text, sammanfattat den och svarat på frågor om den.

Tillsammans med tvåan har vi avslutat arbetet med bondens maskiner och istället påbörjat arbete med bondgårdens djur. De kommer arbeta i grupp och tillsammans göra en väggtidning om det djur de jobbar med.

På bilden fick eleverna rita en seriefigur av en vattendroppe. De blev verkligen jättefina! Detta blev en uppstart för vårt no-arbete om vatten som vi fortsätter med på måndag.

Att ha ett bra arbetsminne är en stor fördel när man läser och räknar matte. Vi kommer under de närmaste veckorna träna arbetsminnet lite extra genom att eleverna får upprepa sekvenser och sedan säga dem baklänges. Testa gärna själva hemma så ska ni se att det inte är helt enkelt!

På ”Hälsa” blev det bland annat yoga denna vecka. Det var riktigt jobbigt och svårt och inte riktigt så avslappnande som tänkt, men det blev många goda skratt när allt inte gick som det skulle!

Nästa vecka har de läsläxa som vanligt till måndag och engelska glosor till på torsdag. Matteläxan som de fick i tisdags är till tisdag v 10 men man får gärna lämna in den tidigare. Vi har inte jobbat så mycket med uppgifter som 200-98 men kommer att göra det nästa vecka.

Trevlig helg!