Veckobrev v7, klass 2-3

Nu är det dags för en veckas ledigt, sportlov! Jag tror att alla tycker att det ska bli skönt med lite ledighet så att vi kan ta nya tag vecka 9.

Vecka 9 börjar tvåorna med simskola på tisdagar och torsdagar. Ta med badkläder! De åker klockan 9 och är tillbaka till lunch båda dagarna. Vid första tillfället kommer en pedagog från skolan följa med dem.

Den 14 mars börjar provperioden för nationella prov för åk 3. Den håller på till 20 maj. Under den tiden beviljas inga ledigheter för elever i klass 3! Några elever i trean har testat att göra lite gamla nationella prov i matte och tyckte att det var mycket lättare än vad de trodde. Övriga treor kommer också att få testa gamla så att de vet vad det handlar om. Nationella prov brukar vara ganska pirrigt men när de väl har börjat göra dem brukar de tycka att det är ganska roligt!

I måndags avslutade treorna sitt arbete med kroppen och sinnena genom att skriva sinnesdikter. De blev ganska kul!

I torsdags började vi träna på att sökläsa. Vi samtalade om när man kan ha nytta av det och hur man gör. Sedan fick de sätta igång att arbeta och som de arbetade! Efteråt tyckte alla att det varit jätteroligt och att de lärt sig mycket. Vissa kunde berätta när Elsa Besow föddes och andra hade lärt sig vad en prästkrage var. Vi kommer att fortsätta med detta arbete.

På matten har min mattegrupp arbetat vidare med läsuppgifter. Vi har också gjort leken ”Utmanaren” många gånger och de börjar få fart på sin huvudräkning.

Idag hade vi lite mys och pyssel. Eleverna fick göra vandrande drakar som de fick ta med sig hem.

Jag har fått in alla lappar om samtal och kommer att lämna ut era tider och de skriftliga omdömena under v 9.

Ha ett skönt sportlov!

Annika