F-1 veckobrev vecka: 5

Denna vecka har det varit en hel del sjuka elever på skolan och i vår klass har vi bara varit alla elever två dagar. Hoppas att vi håller oss friskare nästa vecka. Vi som har varit på skolan har haft en bra och arbetsam vecka.

På veckans mattepass har F-klassen lärt sig två olika kortspel. På det ena  kortspelet tränar vi talraden, vilka siffror som kommer före och efter varandra, och på det andra tränar vi vilket tal som är mest. Vi behöver träna mer på detta nästa vecka.

Vi har ny högläsningsbok som heter Iris Karlssons värsta sommar. När vi läser denna bok så ska vi tänka som en spågumma, alltså tänka vad händer sen? Detta är ett sätt att träna läsförståelse och jag gjorde det med åk:1 förra året och jag märker hur duktiga de är på att tänk vidare på det som de själva eller jag har läst. Vi kommer inte bara tänka som spågummor utan också som konstnärer, cowboys och detektiver. Detta berättar jag mer om i kommande blogginlägg.

image

På  veckans elevensval har vi bakat supergoda chokladbollar. Eleverna skulle läsa ett enkelt recept själva och sedan göra chokladbollarna. En rolig och något kladdig lektion.

Veckans bokstav har varit H och vi har gjort Hh utav havregryn och alla hade med sig kluriga och roliga bokstavssaker. Nästa veckas bokstav är P.

image

Det har inte bara varit sjuka elever utan även personal som har ”vabbat” så 1:orna fick läsa läsläxan för varandra i grupp. Några tyckte att detta var jätteroligt när andra andra tyckte att det var lite svårt.

image

I dag har vi invigt vår ”kanon” i klassrummet och tittat på ett roligt avsnitt utav Mattelandet som handlade bla handlade om positionssystemet.

Ha en trevlig helg!!