Veckobrev F-1 vecka:43

Nu har det verkligen blivit höst. Denna vecka har vi använt våra regnkläder ganska flitigt.

I måndags gick  F-1 på en liten matteutflykt. Vi gick lilla rundan på elljusspåret och letade efter ”matteskatter” som var bokollon. Dessa skatter tog vi till skolan och räknade dem på olika vis, vi tränar bl.a på antalsprincipen och på mängd-siffra. Vi har även spelat ett superroligt mattespel med addition och subtraktion.

På elevens val gjorde vi mandala. Vi tände ljus i klassrummet och satte på lugn musik sedan började vi måla bilden i fina färger. Detta kommer vi att fortsätta med efter lovet.

Veckans bokstav har varit E. Som bokstavssak så fanns det enkronor, elefanter, en etta och Ella (Isacs syster). Nästa veckas bokstav är N (efter lovet).

image

På bildlektionen så har vi gjort superfina Halloween pumpor och alla har även gjort färdigt sina fina höstlöv.

Åk F-1 har påbörjat att skapa sitt eget solsystem med solen, jorden och en blodmåne och en ”vanlig” måne i papier mache. Vi fortsätter vårt arbete med rymden efter höstlovet.

image

På matematik lektionen har åk 1 skapat sig en förståelse för ”större än” och ” mindre än” samt jämna tal och udda tal. Enligt en elev är ” udda tal orättvisa tal eftersom det inte går att dela lika mellan två personer. Jämna tal är rättvisa tal då två personer får lika mycket i sin hög”.

image

Hoppas alla får ett skönt höstlov!! ???