Veckobrev 2-3 v 42

I går hade vi brandövning vilket gick jättebra. Efter brandövningen pratade vi länge om brandlarm och kring elevernas tankar kring brand. Det var många historier om brända middagar hemma som utlöst brandvarnare!

Vi har fortsatt vårt arbete med historia och denna vecka gick vi tillbaka till medeltiden. Eleverna är väldigt nyfikna och intresserade. De delar gärna med sig av sina tankar och funderingar kring hur det kunde vara bakåt i tiden. De blev väldigt intresserade av riddare och tornerspel. Därför kommer vi att så småningom anordna vårt eget tornerspel med tävlingar och gycklare.

Vi har avslutat vårt arbete med instruktioner med att eleverna fick skriva en instruktion kring hur de gjorde när de bakade chokladbollar. Det var inte helt enkelt!!! Nästa vecka och fyra veckor framåt kommer vi ha bild istället och jobba med färglära.

Denna vecka har åk F-1 i No skapat sin egen stjärnhimmel, åk 2-3 har sökt fakta om planeterna i vårt solsystem och arbetet om rymden fortsätter nästa vecka.

I ämnena matematik för åk 2-3 och i engelska för åk 3 arbetar vi med klockan. Öva gärna klockan hemma och både på svenska och engelska för eleverna i åk 3.

Många föräldrar har varit och hälsat på i klassen under terminen. Det är jätteroligt att ni kommer!