Veckobrev F-1 vecka 42

Vilken toppenvecka vi har haft. Alla jobbar jättebra och är pigga och glada. Härligt!!

På matten i måndags så gjorde f- klassen Sudoku. Detta gör vi för att träna på att utmana elevens logiska tänkande och resonemang. I detta Sudoku så använde vi färgade stora pärlor istället för siffror. De färgade pärlorna hjälper barnen att se på strukturen, de behöver då inte tolka någon symbol och fundera på symbolens betydelse. Sedan fick de måla av detta på sudokupappret. Det var lite svårt för några så vi gjorde samma sak i tisdags och då förstod alla och de kunde även se likheter mellan de olika sudoku.

Ettorna har jobbat med tal upp till 20, de har även räknat hur många skor, jackor och stövlar det finns i korridoren. De har även jobbat i par med sin talrobot som visar tal som de ska addera. Nästa vecka ska ettorna bl a jobba med störst först och att dela upp talen 6-10.

På musiken har vi gjort ” musik memory”, där eleverna har varit memorykorten. En lite svårare uppgift som de klarade galant.

I måndags så läste vi sista kapitlet i Folk och rövare i Kamomilla stad. En rolig och spännande högläsningsbok med flera kluriga ord som vi har fått förklara för varandra. Så nu var det dags för en ny bok. Jag lånade 6 böcker från biblioteket som såg spännande ut. Böckerna fick varsin siffra från 1-6. Sedan läste jag på baksidan av boken vad den handlade om. Eleverna fick titta lite i böckerna och klura lite på vilken bok de ville ha som högläsningsbok. Sedan var det dags att rösta på vilken bok man ville höra. Eleverna skrev siffran på boken på en liten lapp som de gav till mig. När röstningen var färdig så vann Sjukhusmystetiet med en röst över Sandvargen. image                                                                                          På veckans bildlektion så har vi gjort fina höstlöv utav papper. Några löv har blivit färdiga och finns att beskåda i klassrummet. Jag kommer även att lägga ut bilder på dem på bloggen när alla är klara.
image

Nästa veckas bokstav är E. Och som vanligt så är det bokstavssak och läsläxa till torsdag.

Ha en trevlig helg!!?