Veckobrev 2-3 v 41

Ännu en vecka har gått och hösten är verkligen här. Det har blåst en hen del och blivit rätt mycket kallare ute, därför vill vi à tt eleverna har på sig en jacka på rasterna.

På bloggen ligger en erkänt från skolinspektionen som vi vill be er föräldrar att fylla i. Endast en familj har svarat ännu så länge och för att få ett rättvisande resultat är det viktigt att fler svarar.

I ämnet No har vi lämnat maskarna och elevernas egna gjorda maskkompost för att arbetar med rymden. Under denna höst är rymden ett omtalat ämne. Eleverna vet mycket och är väldigt intresserade. Tillsammans med mig och Johan fortsätter eleverna i åk 2-3 att utforskar rymden med att se på film, samtala om vad de har sett och riktningen är att skapa vårt egna solsystem med dess planeter.

På so:n har vi avslutat arbetet med närsamhället. Så här fina blev bilderna de ritade av de 12 viktigaste platserna i Liatorp!

image

På so;n jobbar vi nu istället med historia. Vi kommer att backa tiden tills vi kommer till istiden. För att eleverna ska få en känsla av hur långt tillbaka vi ska kommer vi att omsätta åren till steg, 1 meter är 5 år. Idag gick vi 100 år bakåt i tiden vilket blev en promenad på 20 meter. Med på vår resa hade vi med oss min Tidsväska som innehöll lite bilder på saker som fick representera tiden för 80 till 150 år sedan. Fråga gärna vad vi plockade upp! Eleverna var nyfikna, intresserade och verkligen engagerade!

I klockgruppen som arbetar i Månen har vi övat på vad visarnas namn, betydelse samt hel eller halv timme. Hur står visarna på klockan när till exempel klockan visar hel eller halv timme? Vi avslutade veckan med ett klockrace. Nästa vecka går vi in för att lära oss ”klockan är över någonting.” I klockgruppen som arbetar i Stjärnan har vi jobbat med lite olika saker. Vissa har arbetat med 5, 10, kvart och 20 över, andra har börjat bekanta sig med den digitala klockan och några har fått räkna med tid. Vi har tränat på att automatisera vad det heter när minutvisaren pekar på ettan, tvåan, trean och fyran.

På engelskan i åk 2 övar vi färgerna. I glosboken har eleverna skrivit ner vilka färger de ska muntligt kunna till nästa måndag i v 42.  I åk 3 har eleverna en text i textbook ”Right On” som de ska läsa på engelska och veta vad texten handlar om.

Vi har jobbat vidare med instruktioner och tränade på muntliga instruktioner genom att baka chokladbollar! Mums, tyckte nog många!

Trevlig helg!