F-klassens veckobrev v: 50

I måndags bjöd 3:orna på ett fantastiskt fin luciatåg med fina verser och sång. Efter luciatåget bjöds vi på lussekatt och saft. STORT TACK till 3:orna, skolbespisningen och föräldraföreningen.

Veckans bokstav har varit Åå och vi har gjort superfina åsnor. Svaret på veckans grej var återvinning och eleverna hade mycket kloka åsikter om varför vi ska återvinna. Efter jullovet ska vi påbörja ett större arbete om hållbar utveckling och då lära oss ännu mer om återvinning.

Eftersom vi bara går i skolan måndag och tisdag nästa vecka så blir det ingen veckans bokstav.

På veckans mattepass har vi gjort färdigt våra häften om siffrorna 7-10, sortering, symmetri och mönster. Efter lovet ska vi jobba med längd, vikt och volym.

Eftersom det var lucia i måndags så fick vi lära oss varför vi egentligen firar lucia. Vi tittade på ett avsnitt ur Evas superkoll och lärde oss att lucia kom från Italien och att hon var väldigt snäll. Sedan ritade vi något vi hade lärt oss och skrev Lucia. Detta var det sista vi gör i vårt tema om julen, så på tisdag får eleverna hem sin egentillverkade bok.

Lilla bus trivs nog toppenbra i vår klass. I går hade hen satt en kista på golvet med ett brev som hängde ut ur kistan. I brevet så stod det att Lilla Bus tackade för alla brev som vi har skrivit till hen och att hen nu ville ge något tillbaka till oss. Vi skulle använda det som fanns i kistan plus vatten och en gryta. I kistan låg det marshmallows, strössel, blockchoklad, grillspett och cornflakes. Vad skulle detta betyda? Tillsammans klurade vi ut att vi kunde göra marshmallows med choklad och strössel på. Vi kunde även blanda ihop choklad med cornflakes. På julavslutningsdagen ska vi mysa med godiset och med kolakakorna vi bakade innan på terminen.

V: 51

Måndag: Julpyssel

Tisdag: Terminens sista dag. Ingen idrott.

Ha en fin fjärde advent ????

Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.