2:ans veckobrev, v. 35

Nu avrundar vi en tredje vecka i årskurs två och vi har noterat att almanackan slagit om till höstmånad även om vädret är mer sensommarlikt, härligt! På morgnarna börjar vi dagen med att antingen läsa i bänkbok, Polyglutt/Läsresan på Ipad eller med startuppgifter. Därefter får klassens hjälpare kryssa i dagens datum, berätta vilka som har namnsdag och läsa upp vilken lunch som serveras.

          

Eleverna har i SO fått lyssna på ett urval av berättelser från Kristendomen. De har ritat fina bilder till berättelserna och påbörjat skrivandet av en faktatext utifrån en gemensam sexfältare. Vi tränar på att komma ihåg stor bokstav, punkt och att inte blanda gemener (små bokstäver) och versaler (stora bokstäver). Era barn gör ett jättefint jobb! Samma struktur kommer vi använda när vi tar oss an Judendomen och Islam.

I svenskan har vi skrivit berättelser till bilder ur Läsresan och befäst hur en berättelse är uppbyggd. Vi har även haft språkaktivitet då jag skrev upp ett antal bokstäver på tavlan som barnen i par skulle bilda ord utifrån. Vilken tankeverksamhet som sattes i gång, de kom tillsammans upp i 71 ord (sen tyckte fröken det kunde räcka ?). Barnen har fått rita och måla utifrån berättelsen ”En prick” i Läsresan och precis som Vashti fick de skapa från en svart prick mitt på pappret.

Vi har repeterat addition, subtraktion och uppställning med växling i matten och jag har genomfört ett bedömningsstöd i taluppfattning för att få en tydligare bild av hur jag kan anpassa och lägga upp min undervisning för barnens fortsatta lärande. Vi har också tittat på Livet i mattelandet – om positionssystemet, för att sedan tillsammans bygga 100-rutan och lägga tallinjen 0–100. Barnen fick kort med uppgifter som de skulle lägga på ”rätt” tal efter att vi pratat om udda/jämna tal, differens, fler/färre än och summa.

   

I tekniken har arbetet med teknikpåsarna fortgått men med några nya artefakter i påsarna (be gärna era barn berätta om de minns vad artefakt betyder). Vi arbetade utifrån den kooperativa strukturen EPA (enskilt- par- alla) då barnen fick ledtrådar av mig till ett föremål som de fick fundera över själva för att sedan diskutera i sin lärgrupp och slutligen lyfta tankar och gissningar kring i helklass. Därefter fick de tillsammans inom gruppen välja ett föremål ur påsen, skriva ledtrådar och ge till en annan lärgrupp.

I engelskan har vi repeterat ord från förra veckan genom ”Kims lek” och Bingo. Det var många som ville vara utropare i Bingo och alla hann inte denna gång men vi kommer spela Bingo igen längre fram med nya ord så tids nog ska alla som vill få ropa ut orden. Vi tittade också på ”Pick a colour” med papperslopporna Flea och Bug och lärde oss hur man presenterar sig med namn och ålder och vad ”nickname” betyder. Det visade sig att rätt många av eleverna har ett ”nickname”. Sedan sjöng vi med till låten ”Hello, good morning”.

                   

I musiken med Jannice har eleverna fått göra egna klappramsor i mindre grupper som de sedan lärt varandra.

Vecka 36

Måndag: Sara (kuratorn) kommer och håller i det andra och sista passet om känslokunskap.

Tisdag: Skoljoggen. Kom omytt till skolan och ta med handduk och ”vanliga” kläder. Ta gärna med en liten fika.

Torsdag: Läsläxa och läxbok i stavning och grammatik.

Ha en fin helg! //Maja, Johan

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *