F-klassens veckobrev v:39

Tiden bara rusar iväg och vi har redan gått 6 veckor i skolan. Rutinerna har satt sig och eleverna är väldigt flitiga och har en enorm lust till att lära.

Som start på veckans bokstav kommer barnen på ord som börjar på bokstaven och sedan får de skriva bokstaven på tavlan. Vi pratar även mycket om bokstavens ljud och att bokstaven ibland kan låta på två sätt. Veckans bokstav har varit A och vi har gjort fina Aa utav ananaser.  Som bokstavspyssel gjorde vi hängande apor som vi senare ska använda på tekniken när vi jobbar med jämvikt. Nästa veckas bokstav är S, glöm inte bokstavssak till torsdag.

På veckans mattepass har vi jobbat med ”hemliga halsbandet”. Eleverna har fått göra egna mönster som ingen annan har fått se. Sedan har vi lagt mönstren i ett kuvert utan namn på. Nästa vecka ska eleverna få börja med att pärla på sitt egna halsband och sedan lägga det i en mugg och ge det till någon annan elev som ska fortsätta att pärla på det, så fortsätter vi några gånger tills halsbandet är färdigt. Detta är det sista vi gör med mönster.

På språket denna vecka har vi jobbat med meningar. Vi har lärt oss vad en mening är och tagit ut ord ur meningar. Vi kommer att fortsätta med det nästa vecka också. Vi kommer även att försöka hinna med att prata om långa och korta ord.

Nästa vecka skickar jag hem tider för utvecklingssamtal samt en enkät som jag vill att ni fyller i tillsammans med ert barn.

Trevlig helg!! // Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.